Telefon

031 316 034 - Tomaž

Email naslov

Na poti do zadovoljnih zaposlenih in še boljših poslovnih rezultatov, vas loči neobvezujoč 15 minutni posvet.

Kako pomanjkanje spanja vpliva na delo in uspešnost?

Tomaž Bračko

Veliko dela, malo spanja

V današnji globalizirani, hiperpovezani in »vedno vklopljeni« delovni kulturi pogosto preživimo več ur v pisarni, včasih tudi na račun krajšega spanca. Nedavne raziskave na mednarodni poslovni šoli Hult, ki jih vodi profesorica dr. Vicki Culpin, raziskujejo potencialno škodljive učinke pomanjkanja spanja med zaposlenimi.

Profesorica Culpin je s svojo ekipo spremljala učinke pomanjkanja spanja posameznikov v podjetjih različnih velikosti in sektorjev. Na podlagi raziskave več kot 1000 zaposlenih na vseh ravneh so raziskovalci preučili vpliv spanja na uspešnost na delovnem mestu. 

Ugotovitve kažejo, da lahko pomanjkanje spanja bistveno ovira delovne sposobnosti in povzroči druge škodljive fizične in čustvene stranske učinke.

Prav te ugotovitve, pa so potrdila, da so učinki pomanjkanja spanja “skrita grožnja”, na katero morajo biti podjetja pozorna, če želijo zagotoviti dobro počutje svojih zaposlenih in hkrati pridobiti konkurenčno prednost.

Torej, na kakšen način lahko pomanjkanje spanja vpliva na vas in vaše delo?

1. Pomanjkanje spanja ovira delovni prosces in zmanjšuje produktivnost

Po podatkih Ameriške akademije za medicino spanja bi morali zdravi odrasli vsako noč spati najmanj sedem ur s priporočenim razponom med sedmimi in osmimi urami. V Hultovi raziskavi so anketiranci v povprečju spali le 6 ur in 28 minut.

Čeprav se dodatnih 30 minut spanja morda ne zdi veliko, so bili učinki pomanjkanja opazni. Številni anketiranci so poročali o slabši produktivnosti na delovnem mestu zaradi utrujenosti, več kot polovica jih je priznala, da se trudi ostati osredotočena na sestankih, da potrebujejo več časa za dokončanje nalog in da imajo težave z novimi idejami. Skupaj s pomanjkanjem osredotočenosti in zmanjšanimi ustvarjalnimi sposobnostmi so udeleženci nakazali tudi zmanjšano motivacijo za učenje.

Ugotovili so, da se učinek primanjkljaja spanja sešteva in tako prispeva k manj produktivni delovni sili. Po podatkih Nacionalne fundacije za spanje, zaposleni vsak teden delajo od doma še 4,5 ure. Menijo, da bi to lahko predstavljalo cikel, v katerem so delavci med delovnim časom manj produktivni, ker so utrujeni, zato morajo delo nositi domov, v nadaljnjo škodo njihovemu spanju.

2. Pomanjkanje spanja vpliva na vaše fizično zdravje

Fizični učinki utrujenosti so zelo pomembni. Splošen občutek zaspanosti ali otopelosti je najpogostejši simptom slabega spanca. Številni udeleženci Hultove raziskave pa so poročali tudi o drugih neugodnih fizičnih simptomih, kot so zgaga in palpitacije (motnja srčnega ritma).

To podpira številne uveljavljene študije, ki nakazujejo povezavo med kakovostjo spanja in kakovostjo zdravja. Zaradi zmanjšane imunske funkcije ste lahko bolj dovzetni za pogoste bolezni, kar lahko vodi v številne bolniške odstotnosti. Po eni študiji naj bi ljudje, ki so v povprečju spali manj kot sedem ur, imeli skoraj trikrat večjo verjetnost prehlada.

Bolj zaskrbljujoči pa so morebitni dolgoročni učinki pomanjkanja spanja. Tveganje za resne zdravstvene težave, kot so debelost, bolezni srca in sladkorna bolezen, so tesno povezane s kroničnim pomanjkanjem spanca.

3. Kronična utrujenost škoduje socialnemu, čustvenemu in psihološkemu počutju

Pomanjkanje spanja močno vpliva tudi na vaše občutke in razpoloženje. Nekateri bolj dramatični psihološki učinki nespečnosti vključujejo paranojo, halucinacije, manijo in izgubo spomina.

Bolj subtilni učinki slabega spanca, pa se lahko izkažejo za izzive v organizacijskem okolju. Timsko delo in komunikacija igrata pomembno vlogo v poslovnih okoljih in sta ključnega pomena za profesionalni uspeh. Številnim anketirancem v Hultovi raziskavi, povezani s spanjem, se je medosebni vidik njihove vloge zdel še posebej težaven, ko so bili utrujeni.

Razdražljivost, spremenjljivo razpoloženje in pomanjkanje osredotočenosti, lahko močno poslabšajo ključne socialne odnose, ki jih spodbujamo na delovnem mestu. Ogromno, kar 84% anketiranih se je zaradi slabega spanca počutilo bolj razdražljivo, več kot polovica anketirancev pa je poročala, da so pod stresom, da občutijo tesnobo in frustracijo. Poleg tega so pogosto bili pesimistični glede prihodnosti.

4. Pomanjkanje spanja ima potencialno nevarne ali katastrofalne posledice

Skupaj s čustvenim vplivom lahko pomanjkanje spanja vpliva na vaše kognitivne sposobnosti, vključno z zaznavanjem, presojo, reakcijskim časom in odločanjem.

Dejansko se je izkazalo, da sedemnajst ur trajne budnosti, kot je dolg dan v pisarni, povzroči vedenjske spremembe, enakovredne pitju dveh kozarcev vina. Če se budnost nadaljuje na 24 ur, se lahko obnašate, kot da ste popili štiri kozarce vina. Zmanjšana kognitivna zmogljivost ima lahko resne posledice za strokovnjake, katerih delovna mesta zahtevajo posebno pozornost, kot so kirurgi, piloti in vozniki.

Pomanjkanje spanca pri zaposlenih, lahko vodi tudi v katastrofe. Jedrska eksplozija v Černobilu, izlitje nafte Exxon Valdez in katastrofa vesoljskega plovila Challenger so bili posledica človeške napake, ki jo je povzročila zaspanost.

Ne glede na to, ali gre za izboljšanje produktivnosti na delovnem mestu ali za preprečevanje velikih nesreč… Boljši spanec je za podjetje zelo pomemben.

Kaj bi se zgodilo, če ne bi spali? Poglej si posnetek:

Play Video

»Vodstveni kadri pogosto povezujejo pomanjkanje osredotočenosti ali motivacije, razdražljivosti in slabega odločanja, kot posledico nižje izobrazbe ali delovnega okolja. Odgovor bi lahko bil veliko preprostejši – pomanjkanje spanja. “