Telefon

031 316 034 - Tomaž

Email naslov

Na poti do zadovoljnih zaposlenih in še boljših poslovnih rezultatov, vas loči neobvezujoč 15 minutni posvet.

3 nasveti za preprečevanje izgorelosti pri delu od doma

23. oktober 2020

Milijoni zaposlenih so se med pandemijo Covid-19 morali nenadoma privaditi na delo od doma. Mnoge delodajalce je ob tem zaskrbelo, kakšna bo produktivnost zaposlenih. Toda v resnici bi jih moralo skrbeti nekaj povsem drugega: izgorelost zaposlenih.

Tveganje je veliko.

Meje med delom in ne-delom so izginile in številni zaposleni, ki prvič delajo od doma, se borijo za ohranjanje zdrave meje med poklicnim in osebnim življenjem. V znak zvestobe in predanosti podjetju mnogi menijo, da morajo ves čas delati. Popoldnevi se zlijejo z večeri; delavniki se mešajo z vikendi; prostega časa je vedno manj. 

Veliko raziskav kaže, da je ločevanje med našim poklicnim in osebnim življenjem ključnega pomena, zlasti za naše duševno zdravje. Je pa težko, tudi v najboljših okoljih. 

Raziskave so pokazale, da si delavci pogosto sami otežujejo situacije. Predvsem tako, da sodelavcem in nadrejenim, pošiljajo maile in službena sporočila izven delovnega časa. V petih študijah, v katerih je sodelovalo več kot 2000 zaposlenih, smo ugotovili, da pošiljatelji sporočila, ki delajo zunaj delovnega časa, podcenjujejo, kako se počutijo prejemniki, ko jim zazvoni telefon. 

Covid-19 bi lahko te pritiske še povečal. Tudi za zaposlene, ki so že vajeni dela od doma in ločijo svoje poklicno in osebno življenje. Številni oddelki v šolah in vrtcih so zaprti,  kar dodatno obremenjuje zaposlene starše ali delavce z nizkimi dohodki. Tudi podjetja, ki že spodbujajo zaposlene k delu od doma, bodo verjetno imela nekaj težav pri podpori zaposlenim, ki se v prisotnosti svojih družin soočajo s številnimi izzivi dela doma.

Torej, kako lahko zaposleni še naprej delijo svoje delovno in ne-delovno življenje glede na izredne razmere? Kako lahko “pustimo svoje delo pred vrati”, če ne gremo več skozi vrata? Kako lahko delodajalci in sodelavci pomagajo drug drugemu?

Na podlagi naših raziskav in širše akademske literature je tukaj nekaj priporočil:

Ohranite fizične in družbene meje.

Blake Ashforth z državne univerze v Arizoni je v raziskavi opisal načine, kako ljudje razmejijo prehod z delovne na neaktivno vlogo. To je poimenoval “dejavnost prehoda meje”. Oblačenje v službena oblačila, vožnja od doma do službe – to so fizični in socialni kazalci, da se je nekaj spremenilo. Prešli ste iz »doma« v »delaj«.

Poskusite ohraniti te meje tudi pri delu na daljavo. Kratkoročno je morda prijetno, da vam ni treba loviti zgodnjega vlaka za odhod v službo ali morda cel dan preživeti v pižami – vendar vam prav te navade pomgajo, da “prečkate mejo”, zato jih ne opustite v celoti. Vsako jutro se oblečite, kot da bi šli na delo – sproščeni petek je seveda v redu, vendar se vseeno pripravite 😉 In razmislite, da bi jutranjo pot do vlaka, zamenjali s sprehodom do bližnjega parka ali celo samo okoli vašega bloka, preden bi začeli z delom. 

Držite se urnika.

Ohranjanje “delovnih ur” je ključnega pomena za dobro počutje in delovno zavzetost. To še posebej velja, ko zaposleni med rednim delovnim časom skrbijo še za otroke. 

Kaj kmalu ugotovimo, da je urnik od 9ih do 5ih, nekaj povsem nerealnega. Zaposleni morajo v teh primerih najti čas za delo, ki jim najbolj ustreza. A ob tem se morajo zavedati, da sodelavci morda delajo drugače kot oni. Zaposleni z otroki ali brez njih naj si v določenih urah dneva uredijo samodejni odgovor  “o odsotnosti”, da se lahko povsem osredotočijo na delo. 

Ustvarjanje jasnih časovnih meja je pogosto odvisno od usklajevanja časa z drugimi. Tukaj lahko pomagajo nadrejeni, nudijo naj pomoč pri strukturiranju, usklajevanju in upravljanju dela.

Ne pozabiti na redno prirejanje virtualnih sestankov z zaposlenimi ali morda samo virtualne kave. Zaradi motnje delovnega okolja, je ohranjanje občutka normalnosti ključnega pomena.

Osredotočite se na svoje najpomembnejše delo.

Zaposleni bi morali v času dela od doma, svojo energijo namenjati najpomembnejšim nalogam.

Medtem, ko delajo od doma, se zaposleni pogosto počutijo prisiljeni dajati vtis, da so produktivni. To jih lahko pripelje do tega, da se raje posvečajo sprotnim nalogam, namesto tistim, ki so najbolj pomembne. Zaposleni, zlasti tisti, ki so razpeti med družino in delom in imajo večje delovne obremenitve, bi morali biti pozorni na to, da imajo pomembna dela prednost.

Venda ves čas delati na najpomembnejših nalogah, tudi ni rešitev. Po nekaterih ocenah je delavec v povprečju produktiven le tri ure na dan, v teh urah pa ne sme imeti motenj ali drugih nalog. Že pred Covid-19 je bilo zaposlenim težko določiti tri neprekinjene ure, da bi se osredotočili na svoje osnovne delovne naloge. Zdaj je čas še bolj razdrobljen.

Zaposleni, ki ves čas stremijo k temu, da so “vklopljeni”, so podvženi večjemu tveganju za izgorelost pri delu od doma, kot če bi šli v pisarno. Nenehno preverjanje – kaj je poslal sodelavce, ali so mi že odgovorili na mail – kadar imamo za to nekaj le minut časa – pred spanjem, ob koncih tedna ali celo z začasno ustavitvijo filma -, ni samo kontraproduktivno, temveč tudi dolgoročno škodljivo za naš počutje. Vsi moramo najti nove načine in pomagati drugim, da storijo enako, da čas za delo čim bolje izkoristimo.

To je le nekaj priporočil, s katerimi lahko zaposleni ohranijo meje med delom in osebnim življenjem ter se tako dolgoročno izognejo izgorelosti. A ne pozabite, zaposleni bodo potrebovali čas za prilagajnje in iskanje njim najprimernejšega načina dela od doma.